Familjehemssekreterare till Enheten för familjehem och familjerätt

Antal platser:
Yrkesbenämning: Socialsekreterare
Publicerad: 2019-06-11
Sista ansökningsdag: 2019-06-24
Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Som nyanställd hos oss får du en successiv introduktion i arbetet. Vi har ett faddersystem, en kompetensplan och regelbundna handledningstider. Vi hoppas att du blir en av oss! Om tjänsten Du kommer tillhöra en grupp som arbetar med rekrytering, utredning och stöd till familjehem, jourhem och kontaktfamiljer. Gruppen tillhandahåller även stöd till föräldrar. Som socialsekreterare inom Socialförvaltningens myndighetsutövning erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning och en mängd förmåner. Du får: - Grundlig introduktion efter anställning - En fadder som stöd i praktiska frågor - Fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa - Kringresurser såsom administratör och transportör - Regelbunden handledning Huvudsakliga arbetsuppgifter - stöd till familjehem som har tillfälliga placeringar - utredning av familjehem - arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder - känner till och följer gällande lagar, policys och rutiner för verksamheten - arbeta och dokumenterar i de verksamhetssystem som finns Kompetenskrav - socionomexamen, 210 hp - B-körkort med behörighet för manuell växellåda Som familjehemssekreterare är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Arbetet ställer krav på dig att vara stresstålig och tycka om att både arbeta självständigt och att samarbeta med såväl den egna arbetsgruppen som med andra enheter inom socialtjänsten. Du har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Meriterande - erfarenhet av familjehemsvård - erfarenhet/kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum) - erfarenhet/kunskap att arbeta med MI (Motiverande samtal) - erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita   Omfattning och tillträde Vikariat 100%  From 1 september 2019 - tom 1 september 2020 Antal tjänster: 1 Om arbetsplatsen  Enheten består av 37 personer. Arbetsuppgifterna i enheten är i huvudsak indelade i familjehemsvård samt familjerättsfrågor. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet. Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!    Övrig information Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.   Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb Ansökan Sista ansökningsdag är 25 juni 2019. Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Kontaktperson

Vision, Avdelning 012, Facklig expedition

019-21 11 93

Anna-Karin Landström, Enhetschef

019-21 42 65

SACO ., Facklig Expedition

019-21 30 96

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 3 - 6 månader
  • Vanlig anställning, upphör:2019-06-24
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Individuell lön
Postadess
  • Region Örebro
  • 70135 Box 30000
Besök hemsida