Kreativ kommunikatör, Marinmuseum

Antal platser:
Yrkesbenämning: Kommunikatörjobb
Publicerad: 2019-04-12
Sista ansökningsdag: 2019-05-05
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet samt Järnvägsmuseet.   Om oss Tjänsten är placerad vid Kommunikationsenheten som tillhör avdelningen Kommunikation och Stöd. Kommunikationsenheten har ansvar för myndighetens och museernas all kommunikation, intern såväl som extern. Enheten levererar kommunikationslösningar i ett högt tempo, alltid med mål och syfte i fokus och målgruppens situation och behov i centrum. Enheten ansvarar också för utveckling och förvaltning av våra webbsidor och intranät. På Kommunikationsenheten arbetar idag 13 personer som är placerade i Karlskrona och Stockholm. Ett par mils avstånd geografiskt, men nära i sinnet och aldrig längre bort än ett samtal på video eller telefon.   Om tjänsten Vi söker dig som vill vara med och utveckla ett av södra Sveriges starkaste varumärken, i en roll med stort eget ansvar och möjligheter att bidra till att få vårt varumärke att lysa ännu starkare. Du blir en del av ett glatt och kompetent gäng och du blir snabbt en av oss genom din nyfikenhet och ditt positiva sätt. Du tycker om att ha ett team att bolla idéer med, utmana och utmanas av men framförallt utvecklas med. Du ser vinster i att lösa problem tillsammans, men har också lätt för att självständigt identifiera, analysera, och genomföra och följa upp lösningar. Du kommer få en varierande arbetsdag som innehåller många delar av kommunikatörens spektrum av arbetsuppgifter, vilket du trivs mycket bra med. I rollen kommer du arbeta från idé och strategi till genomförande, utvärdering och återkoppling, med marknadsföring av Marinmuseum. Arbetsuppgifter kopplade till myndighetens övriga museer kan också förekomma. Du arbetar med produktion av text och form som grund för alla kommunikativa lösningar, oavsett kanal och anpassar din stil efter olika målgrupper. Du ser webben som det självklara navet i all kommunikation och skapar kreativa koncept och idéer, samt text och bild. Du är nyfiken på besöksstatistik och har god förmåga att analysera och dra slutsatser av vad webbens besökare gör och inte gör. Din sociala kompetens kommer du ha stor nytta av vid nätverkande och representation av Marinmuseum i olika sammanhang.   Din bakgrund Du ska ha en kommunikationsutbildning på högskola, Berghs School of Communication eller utbildning som vi bedömer vara motsvarande. Du ska ha några års erfarenhet av att arbeta med kommunikatörens arbetsuppgifter och har god kunskap och erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete. Du måste vara en skicklig skribent som kan anpassa texter mot olika målgrupper och kanaler, till exempel webb, pressmeddelanden eller reklamtexter. Du är formsäker och har erfarenhet av grafisk form och tryckprocesser. Du ska ha god kunskap om hur sociala medier fungerar och av att ha producerat och modererat inlägg. Du ska även ha god kunskap i Episerver eller motsvarande publiceringsprogram, samt Adobe-paketet, framförallt InDesign och Photoshop. Vi ser det som meriterande om du kan producera film, poddar och bild/foto, samt har erfarenhet av att arbeta i Adobe Premiere eller annat videoredigeringsprogram. Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet från kommunikationsarbete inom besöksnäring, att du till exempel har jobbat med marknadsföring av ett besöksmål eller en turistattraktion.   Dina egenskaper Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en person med en positiv attityd som metodiskt driver dina frågor framåt. Du tar stort ansvar för ditt stöd till verksamheten, är lyhörd och visar stor förståelse för de behov som finns. Du erbjuder stöd i tidigt skede och levererar träffsäkra lösningar genom att ställa rätt frågor, vara vetgirig och hålla vad du lovar, men kan även säga nej och förklara andra möjliga vägar framåt. Du tycker om att bygga relationer och nätverk med våra chefer och medarbetare och visar stor affärsmässighet i kontakt med externa parter. Din förmåga att växla mellan arbetsuppgifter, prioritera och samtidigt hålla god ordning och reda är starka egenskaper hos dig. Du är en fena på kommunikation och kan både ge instruktioner, verktyg och stöd som gör det lätt att göra rätt och som bidrar till att vår verksamhet utvecklas ytterligare.   Anställning Tillsvidareanställning, heltid. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.   Lön Månadslön. Vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.   Kontaktpersoner Sofie Aspelin, Kommunikationschef: 08-519 558 25   Fackliga representanter ST Malin Jogmark, SACO: 0455-35 93 06   Ansökan Välkommen med din ansökan senast 5 maj genom att registrera din ansökan via länken till vår hemsida. Första intervjuer planeras 16-17 maj. Om du blir inbjuden till en första intervju, kommer vi vilja se arbetsprover.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning, upphör:2019-05-05
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Månadslön. Vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Postadess
  • Region Karlskrona
  • 37121 Box 48
Besök hemsida